Een kus voor de juf…

Klasse kiest straks weer de Leraar van het Jaar. Dit jaar gaan ze op zoek naar een leraar die levens verandert. Ik wandel in gedachten door 35 jaar onderwijsherinneringen. Pak er oude klasfoto’s bij. Kruip achter m’n computer en sluit m’n ogen.

Was het juffrouw Monique, met haar grote bril en korte haren? Die zo begaan was met haar kleuters dat ze hen soms een hele middag op haar schoot wiegde om hen te sussen? Of juf Nicole, bij wie ik leerde een huis te tekenen in perspectief? Of toch iets deed wat daarop leek. ’t Was de derde kleuterklas, heel juist zal mijn perspectief nog niet geweest zijn. Maar ze vond het geweldig en nam alle tekeningen van huizen-in-perspectief die ik in de loop van het jaar als verrassing voor haar maakte, dankbaar aan. Ik glunderde.

Mevrouw Mertens leerde me lezen en schrijven, mevrouw Feyaerts bleef met oeverloos geduld de getallenassen uitleggen. Nog heb ik er nachtmerries van. Van die getallenassen, niet van de juf. Ik snap ze wel intussen. Dankzij haar. Ik herinner me zelfs de trots die ik toen voelde nog steeds.

De meesters van turnen die zwichtten voor de meisjes uit de klas. Die voor de zoveelste keer ‘De pachter is een boer’ – ik denk tenminste dat dat de titel was -opzetten en met ons aan het volksdansen gingen. Het liedje en bijhorend dansje zitten nog steeds in m’n hoofd. Oh, en mevrouw Urgel van het vijfde leerjaar, die net was afgestudeerd. Ik ben er ooit gaan logeren. Een feestje met de vriendinnen van de klas, bij haar thuis. We droegen haar op handen. Zij zag ons graag.

Die leraren waren begeesterd. En écht in ons geïnteresseerd. Dat maakte het verschil. Die warme aandacht voor het kind achter de leerling, die meer was dan een nummer op de aanwezigheidslijst. Dat ik me die leraren nog zo voor de geest kan halen, 30 jaar later, is dankzij hun liefde voor hun job. De band met hún klas, met hún leerlingen. We waren van hen. En zij waren van ons. Onze juf. Onze meester. Een veilige baken en betrouwbare gids. En ze wisten álles, zo leek het toen toch.

Ook uit het secundair onderwijs bleven me de warme leraren bij. Mevrouw Devaux, bij wie ik eindelijk het gevoel kreeg dat ik oké was zoals ik was. Net zoals bij mevrouw Geeraerts, mijnheer De Wit. De leraren bij wie je meer was dan een klasnummer of een behaalde competentie. Meer dan een vinkje op een inleverblad. Ze waren betrokken. Bezorgd als het even moeilijk was en mee verwonderd wanneer er iets nieuws op ons pad kwam. Ze keken mee uit naar onze toekomst: ‘Wauw, 20 zijn in 2000, dat is geweldig!’.

En ze gaven die toekomst, mijn leven mee vorm. Meer dan ze beseften. Merci. Echt. Merci.  Er zijn er meer geweest dan de paar die ik hierboven opnoem. Allemaal drukten ze een stempel op mijn denken, doen en laten. Onverwacht en onbewust soms. Gewoon door er te zijn. Of zichzelf te zijn.

Ik sta nu zelf voor de klas. Intussen ook al 15 jaar. Eerst bij leerlingen, nu bij studenten. Ik ben lerarenopleider geworden. En teach as I preach. Probeer het toch. Niet altijd gemakkelijk om betrokken te zijn. Aandacht te hebben. Voor het vak en voor de aanstormende leraren rond me. Want ik wéét hoe groot de impact van een leraar kan zijn.

Sinds drie schooljaren valt het me ook op van aan de andere kant van de schoolpoort. Als mama van een kleuter die dolgraag naar school gaat. Huppelt. En er al even blij dansend en springend terug van thuiskomt. Die impact van de juffen – en turnmeester! Ze zijn gek op hem, die kleuters – is nu al groot. Zonder dat mijn dochter het beseft. Misschien zonder dat haar leraren het beseffen. Gewoon. Door zichzelf te zijn en doordat ze hun job zo graag doen. ❤

 

Graag gelezen en zin in meer?

Klik op de drie streepjes op de startpagina. Mijn wereld gaat voor je open!

Een gedachte over “Een kus voor de juf…

Geef een reactie

