Wat gebeurt in bad…

Om de een of andere reden belt de postbode altijd aan de deur op het moment dat ik in bad zit. Of kruip ik net in bad op het moment dat postbode wil gaan bellen. Dat wil ik nog even in het midden laten.
Niet dat de postbode hier dagelijks aan de deur staat. Of dat ik dagelijks om 9u30 het bad laat vollopen. Maar toch. De laatste tijd komt hij vaker langs. Met pakjes. Gekocht op het zoet smakende gif dat Bol heet. Of Zalando. Of Delhaize. Zelfs de boodschappen worden tot aan de deur gebracht. Die niet door de postbode. Maar ook door iemand die aan de deur moet bellen.
De mevrouw van Post NL die de pakjes van Bol brengt, weet intussen al dat ze ze gewoon kan achterlaten op een eerder afgesproken plek. Ze wandelt door onze poort naar binnen. Zo close zijn we al. Hoewel ik haar niet eens ken. Vorige week zag ik haar voor het eerst en ze leek me sympathiek. Vroeg of het nog steeds ok was om de pakjes daar te droppen. Prima voor mij. Hoef ik niet de dag nadien nog ergens anders heen om het pakje op te pikken.

Met de post zijn we zo ver nog niet. Hoeft niet, hoor, postbode. Het is prima zoals het nu is. Jij belt. Ik zit in bad. Jij laat een briefje achter in de brievenbus. De volgende morgen kom ik tot in je hub en pik ik m’n pakje op. Even goed.

Of misschien zelfs nog leuker. Een pakje krijgen is altijd fijn – ook al heb je het zelf besteld (en betaald). Volgens mij is het daarom dat al die onlinewinkels zo goed boeren. Omdat mensen graag pakjes krijgen. ’t Is anders dan een zakje, zo’n pakje. Een cadeautje. Een alsof-verjaardag. Feest.
En wat nog leuker is dan een verjaardag, zijn de dagen er net voor. De verwachting van de verjaardag. Het uitkijken naar het feest. Naar – hopelijk! – verrassingen.
(Familie, vrienden, wie dit leest: ik ben dól op leuke verrassingen! Vraag me alsjeblieft niet meer wat ik graag wil voor Kerst of een verjaardag, maar verras me. Met iets dat ik leuk vind. Dat bij me past. Iets wat ik wil en waarvan ik zelf nog niet eens weet dat ik het wilde. Enfin, je snapt het/me) 

Die spanning van het naderende feest, die vind ik eigenlijk nog leuker dan de eigenlijke party. En zo is het ook met die gemiste postpakketjes. Dat briefje in de bus drijft de spanning op. De verwachting. De opwinding: er komt iets. Voor mij. Morgen. Ik kan het bijna vastpakken. Maar nog net niet. Nog even wachten. Net buiten bereik.

Eergisteren zat ik weer in bad. En belde de postbode dus weer. ‘Weer’. Ik moet daarmee oppassen. Eigenlijk gebeurde dat maar een paar keer en zat ik gewoonweg twee keer net in dat bad. En tussen die keren zat een paar weken. Het is dus niet dat dat elke dag gebeurt. Dat mijn bad interfereert met mijn pakjes-ontvangen. Whatever.

Dus. Ik in bad. Briefje in de postbus. Zover waren we.
Een pakje. Een briefje: morgen af te halen. Vandaag dus. Vanaf 11 uur. Een deadline voor de verwachting.

Ik haalde het pakje op. Iets vroeger al. Toevallig was ik al sneller in de buurt.
’t Was geen pakje. ’t Was een pàk. In m’n hoofd zag ik de postbode gisteren aan onze deur staan. Met dat pak in z’n armen. De regen druppend op zijn hoofd. De zoveelste voordeur op rij die gesloten bleef. Ik voelde me toch wat schuldig. ’t Moet eenzaam zijn, zo’n postbodejob. Zeker met al die Georoute- en opgelegde ratio afgewerkte huizen/uur – geen makkelijke werkomstandigheden.
Sorry.
Ik zat in bad.

Het pak staat nu in de gang. Naast de voordeur. Te wachten. Ik wil het niet opendoen. Niet zien. Want dan is die warme anticipatie weg. De hoop, droom en fantasie vervangen door de realiteit. Die misschien niet zo mooi of warm of leuk is.
Intussen wordt het stilaan donker en het pak staat er nog steeds. Ik weet dat ik het niet langer kan uitstellen. Kan het niet dichtlaten. ’t Is zonde van het geld. ’t Zou gek zijn ook. Zo’n eeuwig pak in de gang.

Straks, als ik uit bad kom. Dan doe ik het open. Ik meen het. Echt.

 

Graag gelezen en zin in meer?
Klik op de drie streepjes op de startpagina. Mijn wereld gaat voor je open!

 

Een gedachte over “Wat gebeurt in bad…

Geef een reactie

