Lumos Maxima

Ik tover.
Elke dag.

Eten op tafel. Echt. Ik kan creatief zijn met wat er in de diepvries ligt. Over die diepvries. Wat ik ook probeer, leeg geraakt hij nooit. Alleen maar (over)vol. Zodat de deur nog maar amper dichtgeraakt. Even maak ik lijstjes van wat erin zit. Maar dat hou ik nooit lang vol. Een weekmenu wel. Maar daar hou ik me dan niet aan. En me houden aan portiegrootte, dat is ook niet simpel. Ik maak dikwijls te veel. En dat moet dan worden ingevroren. Eten weggooien, vind ik zo’n zonde. Dus. Zit de diepvries te vol. En neem ik me voor eerst alles daaruit op te maken en op te eten. Of toch bijna.
Maar ik tover er de lekkerste ovenschotels uit. Of vispannetjes. Damn. Vis dat er in die vriezer zit.
En ik moet ook iets doen met de tomaten in blik. Daarmee heb ik een probleem. Ik heb een secret stash. In de koele berging. Een hele stapel blikken. Met kruiden. Zonder. In stukjes, in z’n geheel of gepureerd. Geen idee waarom, maar wanneer het aantal blikken in huis onder de twee gaat, moet ik er bij kopen. En niet eentje. Nee, meestal een stuk of vier. Je weet maar nooit. Een gelijkaardig probleem stelt zich met wc-eend en mondspoelmiddel. Oh, en kokosmelk. En room. Wasmiddel.
Ok.  Ik zoek hulp wanneer het zich nog verder uitbreidt.

Maar, toveren dus. Dagelijks.

Ik tover de was in de kasten. Was in de wasmand – simsalabim – was in de kast. Gewassen, gestreken en netjes opgeplooid of op een kapstok. Tovenaar mama. Hou planten in leven. En de katten.
Wat op is wordt aangevuld. Tandpasta bijna leeg? Kast open en voilà: daar is al een nieuwe. Die ligt er al een week. Had het zien aankomen. Zonder vallen? Dacht het niet.

Traantjes worden weggekust. Met toverkusjes. Pijntjes ook. Bloedende knieën vragen net iets meer. Maar ook dan verdwijnen de ergste pijnen in mama’s armen.
Nachtmerries en knuffelbeest-stelende-monsters-die-alleen-maar-in-kleuterfantasie-bestaan: huppa. Weg!  Ik heb er zelfs toverstaf voor nodig. Een knuffel. Een aai. Een geruststellend gefluister. Mammy Potter got it.

Ik ben niet de enige in huis met magie.
Nope. De vuilzakken verdwijnen hier als vanzelf wanneer ze vol zijn. Worden vervangen door lege (nu ik eraan denk, ze zijn op, die vuilzakken. Moet ik onthouden – straks naar de supermarkt). Onkruid verdwijnt ook plots. Niet overal en niet alles tegelijkertijd. Maar ’t verrast me soms. De afwasmachine kan iets gelijkaardigs dan de wasmachine. Vuile dingen omtoveren in propere en – abracadabra – de propere vaat krijgt weer een plekje in de kast. Ik doe het niet. Mijn toverkracht is daarvoor te beperkt.

En er is er nog eentje. Die kan toveren hier in huis. Die mij weer vrolijk maakt wanneer mijn dag wat bewolkt was. Of wanneer er ergens een angstigmakend-monster-zoals-dat-alleen-maar-in-de-hoofden-van-grote-mensen-kan-bestaan naar boven kwam.
Eentje die zonder toverspreuk of -hoed de grappigste dingen uit haar mouw schudt. Eentje die speelgoed kan laten verschijnen, zonder moeite. We werken samen nog aan het opnieuw doen verdwijnen. Komt nog wel. Met snoep lukt dat al.Niet alles ineens. De Patronum van Harry was er ook niet vanaf de eerste dag Zweinstein.

Eentje die de poezenfluisteraar in huis is. Echt. Wat kleuterlief met de katten mag uitsteken. Als ik nog maar aanstalten maak om hetzelfde te doen, ben ik een oog kwijt. Nee. Zij mag erop liggen. Erop jagen. Erachter lopen. Ze optillen en rondsleuren. Kattenfluisteraar. Echt.
Eentje die zonder moeite de nacht verkort en de dag vroeg(er) laat beginnen. Die de koffieconsumptie hier in huis verhoogt. Voor zeven uur. En de chocoladeconsumptie. Na 19 uur.
Wat er mij doet aan denken…volgens mij ligt er nog een Twix’ke in de kast.
Eens zien hoe snel ík dat weggetoverd krijg.

 

Graag gelezen en zin in meer?
Klik op de drie streepjes op de startpagina. Mijn wereld gaat voor je open!

Geef een reactie

